Hrvatska filozofska baština
U povodu 30. obljetnice časopisa Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (1975-2005)

Zagreb, 12-14. svibnja 2005.

Ivica Martinović, Zagreb
ČETIRI RUKOPISNE INAČICE KRIŽANIĆEVE RASPRAVE DE PROVIDENTIA DEI

Otkako je Petar Bezsonov 1860. objavio temeljnu bibliografsku studiju o Križanićevoj raspravi De providentia Dei, u prikazima se Križanićeve književne ostavštine uobičajila tvrdnja da postoje dvije rukopisne inačice toga spisa. Ipak, geneza Križanićeve rasprave o promislu Božjem mnogo je složenija nego što bi to slijedilo iz zaključaka Bezsonova i Goldberga. Tri rukopisa, pohranjena u Ruskom državnom arhivu drevnih spisa (RGADA) u Moskvi, sadržavaju četiri različite inačice rasprave De providentia Dei, pa je na temelju njih moguće odrediti četiri faze u Križanićevu radu na tom spisu:
“De causis victoriarum et cladium”, dijalog Presijana i Radosava, nacrt dovršenprije svibnja 1666., u: RGADA, f. 381, ed. hr.1799, pp. 721-736;
“De providentia Dei sive de causis victoriarum et cladium. Hoc est de prospero et de infelici statu Reipublicae”, rasprava s umetnutim dijalozima Valerija i Augustina, započeta 25. svibnja 1666. a zaključena posvetom ruskom careviću Alekseju Aleksejeviču Romanovu 10. listopada 1667., u: RGADA, f. 381, ed. hr. 1756, pp. 1-186;
“De providentia Dei et de causis victoriarum et cladium”, u: RGADA, f. 381, ed. hr. 1757, pp. 1-174, s predgovorom i uvodom u čistopisu;
“De providentia Dei et de causis victoriarum et cladium”, u: RGADA, f. 381, ed. hr. 1757, pp. 1-174, s bitnim izmjenama predgovora i uvoda nakon što je Križanić, prognanik u sibirskom gradu Tobolsku, s velikim zakašnjenjem doznao za smrt carevića Alekseja.
Dok u prvoj i vrlo kratkoj inačici Križanić izravno ne tematizira pojam uzroka, u uvodu triju kasnijih izlaže istu filozofsku temu: razdiobu uzrokâ (partitio causarum philosophica ) prema Aristotelu, kojom je popraćena polazna tvrdnja rasprave: “Providentia Dei est causa causarum.”

FOUR MANUSCRIPT VERSIONS OF JURAJ KRIŽANIĆ’S TREATISE DE PROVIDENTIA DEI

It was not until1860 when Petar Bezsonov published a comprehensive bibliographical study on Križanić’s treatise De providentia Dei that the surveys of Križanić’s literary heritage began to refer to two extant manuscript versions of this writing. Yet the genesis of Križanić’s treatise on the Divine Providence has proved to be far more complex than what might have been gathered from the conclusions of Bezsonov and Goldberg. Three manuscripts housed at the Rossiiskii gosudarstvennyi arhiv drevnih aktov (RGADA) in Moscow include four different versions of De providentia Dei, on the basis of which one may establish four stages of Križanić’s work on the treatise:
“De causis victoriarum et cladium”, dialogue between Pressianus and Radosaus, completed before May of 1666, in RGADA, f. 381, ed. hr. 1799, pp. 721-736;
“De providentia Dei sive de causis victoriarum et cladium. Hoc est de prospero et de infelici statu Reipublicae”, treatise with inserted dialogues between Valerius andAugllStinus, draft started on 25 May 1666 and concluded with a dedication to the Grand Duke Alexey Alexeyevich Romanov on 10 October 1667, in RGADA, f. 381, ed. hr. 1756, pp. 1-186;
“De providentia Dei et de causis victoriarum et cladium”, in RGADA, f. 381, ed. hr. 1757, pp. 1-174, with the preface and introduction in fair copy;
“De providentia Dei et de causis victoriarum et cladiUffi”, in RGADA, f. 381, ed. hr .1757 , pp. 1-174, with considerable alterations in the preface and introduction as the result of Križanić’s delayed reaction to the death of Alexey Alexeyevich, since the author had been in exile in the Siberian town of Tobolsk.
While in the first and very short version Križanić fails to provide an explicit discussion on the notion of cause, in the introduction of the later three versions he expounds the same philosophical topic – partition of causes (partitio causamm philosophica) according to Aristotle – which accompanies the initial thesis of his treatise: “Providentia Dei est causa causarum.”