Hrvatska filozofska baština
U povodu 30. obljetnice časopisa Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine (1975-2005)

Zagreb, 12-14. svibnja 2005.

Snježana Paušek-Baždar, Zagreb
NEKA ALKEMIJSKA GLEDIŠTA HRVATSKIH PRIRODNIH FILOZOFA

Protumačit će se neka gledišta Daniela Istranina, profesora gramatike i filozofije u Kopru i Puli, koja su izložena u njegovoj poemi o kamenu mudraca, nastaloj krajem 14. stoljeća, a prvi put tiskanoj u zborniku Della Transmutatione metallica, u Veneciji, god. 1599. Nakon toga protumačit će se najvažnija alkemijska gledišta Petra Bona, izložena u njegovoj raspravi o alkemiji, koja je napisana god. 1330. u Puli, a prvi put tiskana u Veneciji god. 1546. Prema sadržaju poglavlja Pro arte i Contra artem, istaknut će se Bonovi argumenti u obrani alkemije. Usporedbom gledišta naših autora s razvitkom zapadnoeuropske renesansne alkemijske teorije, pokazat će se zašto upravo u to doba dolazi do naglašavanja duhovne komponente alkemijskog umijeća, zašto se alkemija određuje ne samo kao djelo čovjeka koji oponaša i nadmašuje prirodu, već i kao božanska tajna.

SOME ALCHEMICAL VIEWS OF CROATIAN NATURAL PHILOSOPHERS

The paper analyzes some of the views held by Daniel Istranin, a teacher of grammar and philosophy in Koper and Pula, expounded in his poem about the philosopher’s stone, written in the late 14th century, and first published in the anthology entitled Della Transmutatione metallica in Venice in 1599. After that, the authoress expounds the most significant alchemical views of Petrus Bonus from his treatise on alchemy written in Pula in 1330, and first published in Venice in 1546, stressing Bono’s arguments defending alchemy as listed in the chapters Pro arte and Contra artem. A comparison of our authors’ views with the development of the Western European Renaissance alchemical theory shows why it was at that time that there began the placing of greater emphasis on the spiritual component of alchemy, and, why alchemy was not defined as a mere human effort in imitating andsurpassing nature but as a divine secret too.